Word lid Bestel gratis

Longpunt betreffende voeding, hoe was het?

Een samenvatting van een presentatie over voeding bij Longpunt Rotterdam Noord

De presentatie werd gehouden door diëtiste Eline Cok van diëtistenpraktijk hrc.
Eline schrijft:

Een diëtist kan goed ondersteunen bij longziekten. Zowel bij COPD, astma en andere ziektes en bij onder- en overgewicht. De diëtist is de deskundige en kan extra coaching en steun in de rug geven.
De diëtist zit bij iedereen in de basisverzekering voor 3 uur per jaar.
Ondersteuning bij longziektes is nodig omdat er meer klachten zijn bij COPD als de voedingstoestand niet goed is. Dit heeft vaak te maken met een te lage spiermassa.
Ziekte kan daarnaast zorgen voor een slechte eetlust, klachten met slikken en vermoeidheid waardoor de voedingstoestand nog slechter wordt.
Bij astma kan kruisallergie ook nog een rol spelen.
Kruisallergie houdt in dat, als je last hebt van 1 soort allergie, je sneller klachten kan krijgen van producten waarvan het allergeen erg lijkt op de stof waarvoor je allergisch bent. (zie tabel)

Aanbevolen is om extra vitamine D te slikken als je in de zomer niet dagelijks voor minimaal 15-30 minuten met blote armen tussen 11-15 uur in de zon kan zitten. Vitamine D wordt geadviseerd om in ieder geval te nemen als je zwanger bent, jonger dan 4, en donkere huidkleur hebt, vrouwen ouder dan 50 en mannen ouder dan 70.

Er is een nieuwe schijf van 5 uit, hierin zijn een aantal belangrijke wijzigingen:
  • Minder brood meer groente
  • Wekelijks peulvruchten
  • Niet elke dag vlees/vis maar ook vegetarisch
  • Elke dag 3 koppen thee
  • 1 handje noten

Voor de complete schijf van 5; http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx

Soms lukt gezond eten niet door
  • Slijmvorming
  • Droge mond
  • Vermoeidheid/kortademigheid
  • Snel vol zitten

Slijmvorming

  • Slijm door melk?Spoel na met water of sap. Zure melkproducten minder slijm.
  • Slijmoplossende voedingsmiddelen: ananassap, (donker)bier, rode wijn en kamillethee

Droge mond

  • Goed kauwen stimuleert de speekselproductie.
  • Neem bij elke hap een slokje te drinken.
  • Houd altijd iets te drinken bij de hand.
  • Gebruik veel jus, saus of appelmoes om uw warme maaltijd smeuïger te maken.
  • Beleg uw boterhammen met een smeerbaar, zacht beleg.
  • Zuig op een zuurtje of een pepermuntje.
  • Kauwgom kan de speekselproductie stimuleren.

Vermoeidheid/kortademigheid

  • Begin uitgerust
  • Eet meerdere malen per dag een beetje
  • Zorg voor goede houding
  • Bereid simpele maaltijden (zie www.onlinedieetadvies.com voor makkelijke recepten), af en toe kant en klaar/ voorgesneden, bezorgservice
  • Zuurstof blijven gebruiken

Snel vol zitten

  • Drink 30 min voor maaltijd een half glas bouillon dit bevorderd de eetlust
  • Eet meerdere malen kleine porties
  • Kwaliteit voor kwantiteit
  • Drink niet tijdens het eten

Evt aangevuld met drinkvoeding, er zijn veel verschillende merken en smaken. De dietist kan dit voorschrijven bij ondergewicht en ondervoeding. Tip: als je niet van zoete smaken houdt, neutrale smaak bestellen en deze mengen met cup-a-soup.

Na de pauze hebben we de eiwitintake besproken.

Eiwitten zijn belangrijk als bouwsteen voor je spieren en dus voor de opbouw van de spiermassa.

Advies is: 75-100 gram eiwit per dag (0,8-1,2 gram / kg lichaamsgewicht)
20 gram extra eiwit na training

Als in een product veel suiker en vetten zitten zit er minder eiwit in. Magere producten bevatten hierdoor meer eiwitten.

Als laatste hebben we de hypes in voeding besproken en dat je niet alles moet geloven wat er op internet staat. Betrouwbare bronnen zijn hierbij belangrijk zoals voedingscentrum, de patiëntenverenigingen en de website van de diëtist.

Als mensen nog vragen bedenken kunnen ze contact opnemen met onze praktijk:

www.dietistenpraktijkhrc.nl
www.onlinedieetadvies.com
info@dietistenpraktijkhrc.nl
eline.cok@dietistenpraktijkhrc.nl

010-2025165